סעו לשלום – כל המידע על ניקוי ותחזוקת רכב חשמלי

מערכת שורש  יג תמוז, תשפב  7/12/2022

בגדול, ניתן לומר ששגרת התחזוקה של רכבים חשמליים היא זולה ופשוטה יותר משמעותית בהשוואה לרכבים עם מנוע בעירה פנימית
.......................

סעו לשלום – כל המידע על ניקוי ותחזוקת רכב חשמלי

צילום: shutterstock

לא ברור אם מדובר במסורת עתיקת יומין, סוג של תרפיה עבור העוסקים במלאכה, או סתם תחביב בלתי מזיק – אבל הנהג הישראלי מאוד מקפיד על שטיפת הרכב שלו.
יש את אלו שאוהבים את הטקס של לרדת לחניה עם דלי וכמה ספוגים, ויש את מי שכבר התמכרו לחצי שעה בה ניתן לשבת ולשתות קפה, בזמן שהרכב שלך יוצא ממנהרת שטיפה ישר לטיפול בארבע ידיים.
מעבר לעובדה שפשוט נוח ונעים יותר לנהוג ברכב נקי ומצוחצח, לשטיפת ותחזוקת הרכב באופן תדיר יש גם השפעה חיובית על תוחלת החיים של הרכב, ועל התדירות שבה ניקח אותו לראות מוסך מבפנים.
בשנים האחרונות, הסוגיה של שטיפת רכבים באופן תדיר קיבלה טוויטס מעניין, עם הכניסה המואצת של רכבים חשמליים לגמרי לשוק הרכב הישראלי.
ויותר מכך – בשנתיים האחרונות, עם הכניסה הדרמטית של שוק הרכב החשמלי הסיני לתודעה של העם הנוהג בציון – ועשרות אלפי דגמים מתוצרת מדינת הענק כבר נמכרו, פתאום צפה ועולה השאלה: האם ניתן לשטוף ללא חשש רכבים חשמליים?אתם יודעים, בכל זאת, מאז שאנחנו קטנטנים מלמדים אותנו שחשמל ומים לא הולכים ביחד.
ובכן, התשובה הקצרה היא שבהחלט כן. אבל יש גם תשובה ארוכה קצת יותר.

אז אנחנו בטוחים בקשר לשטיפה של מכוניות חשמליות?
בתור התחלה נאמר שגם אם מדובר בשטיפה ידנית או בשטיפה אוטומטית (מנהרת שטיפה וכד') – אין החרגה ספציפית של רכבים חשמליים.

כמובן שבכל מקרה עדיף להציץ בספר הרכב של המכונית החשמלית ולבדוק מהן ההמלצות של היצרנית לגבי שטיפת הרכב, אבל בגדול הגישה היא כמו זאת שרלוונטית לרכבים עם מנוע בעירה פנימית רגיל.
חשוב להבין שבכדי לקבל תקינה מתאימה, רכבים חדשים חייבים לעבור אינספור מבחנים שבוחנים את עמידותם לתנאים קיצוניים של חום, קור ומשקעים כמו שלג, ברד וגשם.
חלק מאותם מבחנים כוללים ממש הצפה במים של השטח שמתחת ומסביב למרכב הרכב, כדי לוודא שכל החלקים שאמורים להיות אטומים למים – אכן אטומים, ושום טיפה לא יכולה לחדור פנימה.
ובמילים אחרות, ממש כשם שמותר לרכב החשמלי לצאת לכביש בחורף, הוא יכול לעבור שטיפה למטרות תחזוקה וניקיון.

מה שכן, בעת הכנסת הרכב החשמלי שלכם למנהרת שטיפה, כן מומלץ לקפל את מראות הצד, ולכבות את הפיצ'ר של הפעלה אוטומטית של המגבים בעת גשם, כדי שלא ייתלשו חלילה בתוך המנהרה.
בנוסף, כדאי מאוד לוודא כמובן שיש לכם מספיק כוח סוללה עבור זמן השטיפה, היות ומכונית תקועה בלי אנרגיה באמצע המסילה הרטובה היא לא משהו שאתם רוצים לחוות.

שגרה מבורכת
בגדול, ניתן לומר ששגרת התחזוקה של רכבים חשמליים היא זולה ופשוטה יותר משמעותית בהשוואה לרכבים עם מנוע בעירה פנימית רגיל. וזאת כפועל יוצא של כל הרכיבים והמכלולים הנמצאים ברכבים רגילים – ואינם קיימים ברכבים חשמליים.

כלומר, פשוט יש פחות מה שיכול להתקלקל. לא תמצאו מסנני שמן ודלק למיניהם מתחת למכסה המנוע של המכונית החשמלית, וחלק גדול מהמכלולים שכן תמצאו שם, מתבלים הרבה יותר לאט, וממילא זולים יותר ביחס למה שהתרגלנו לטפל במכוניות רגילות.

כמובן שבלי שגרת תחזוקה בכלל אי אפשר – אפילו לא ברכבים חשמליים וחשוב להקפיד על החלפה של מסנני האבק של מערכת המיזוג, החלפה של נוזלי הבלמים והרפידות עצמן כשצריך, וכמובן מגבים, נוריות חיווי וכדומה.
גם על הרכיב החשוב ביותר במכונית החשמלית – הסוללה – צריך לשמור, וכדי לעשות זאת יש לבדוק את מפלסי הנוזלים של מערכת קירור הסוללה.
כמובן שלמעט פעולות ממש פשוטות, יש לפנות למוסכים המורשים לטיפול במכוניות חשמליות כדי לבצע את שגרת התחזוקה בכדי שלא לגרום נזק משמעותי יותר.

טיפים לסיום
יצרניות הרכבים החשמליים גם נוהגות לספק כמה טיפים חשובים להארכת חיי הסוללה של הרכב החשמלי.

למשל, ניתוק מעמדת הטעינה אם הסוללה כבר מלאה ב-80%, והימנעות מהגעה למצב של 20% סוללה או פחות.
כמו כן, שימוש יתר באפשרות של טעינה מהירה (בעיקר בעמדות הטעינה הציבוריות) עלול להוביל לקיצור חייה של הסוללה. צריך לומר שבין כה וכה לא מדובר בהבדלים דרמטיים, היות והסוללות של רכבים חשמליים בימינו מצליחות לשמור על מלוא כוחן למשך שנים.

כך או כך, בין אם אתם מאנשי הדלי והספוג, או דווקא אלו שרצים למנהרת השטיפה כמעט בכל הזדמנות, לא אמור להיות מסובך מדי להקפיד על תחזוקה שוטפת של הרכב החשמלי שלכם. העיקר - סעו בזהירות.